Professor Michael Hebel
Professor Game Art and Design
Head of the degree programme Game Production and Management
Further information
Courses
WiSe2020/21:
- GPM1: Game Conception
- GPM1: Basics of the Game Industry
- GPM3: Gamification & Serious Games
- GPM3: Advanced Project Management and Leadership
SuSe2021:
- GPM2: Information and communication design
- GPM2: Project Management and Process Models
- GPM4: Game Design
- WPF: eSports Management
Vita
Prof. Michael Hebel is Professor of Game Art and Design. Previously, he was Professor of 3D Design and Game Development in Heidelberg. After studying interactive media at Augsburg University of Applied Sciences, he worked as a 3D operator at 3D Excite on photorealistic visualisations for the automotive industry. He then switched to the games industry and worked as a Lead 3D Artist at Ubisoft Blue Byte. He published numerous award-winning international games such as "Anno 1404", "Anno 1404-Venice", "Anno 2070", and "Might and Magic Heroes Online". His research area includes innovative teaching concepts in design didactics, as well as the formalisation of game teaching, game thinking and game didactics.
Publications
Books
2024
- Hebel, Michael and Kusterer, Daniel and Pätzmann, Jens U., eds.
(2024)
Archetypisches Storytelling in Videospielen :
12 Storytelling-Formate für kreativere Videospieleentwicklung. (opens in a new window)
Wiesbaden: Springer Gabler.
(essentials).
ISBN 9783658451721
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Journal Publications
2018
- Kühn, Guido and Hebel, Michael
(2018)
Selbstreflexion, quo vadis? (opens in a new window)
Designdidaktik : Ein Projekt zur Förderung und Forderung einer Fachdidaktik für die Lehre des Design (Webseite).
view fulltext - Hebel, Michael and Kühn, Guido and Zerweck, Philip
(2018)
How to teach Civic Design? Die Round Table Diskussion der Themengruppe auf der DGTF Konferenz in Halle. (opens in a new window)
Designdidaktik : Ein Projekt zur Förderung und Forderung einer Fachdidaktik für die Lehre des Design (Webseite).
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Conferences and Workshops
2023
- Hebel, Michael (2023) Brauchen wir eine Games-Uni in Deutschland - Games in Wissenschaft, Forschung, Lehre und Ausbildung stärken. (opens in a new window) In: Gamescom Congress, 23.- 27. August 2023, Köln, Germany.
2019
- Hebel, Michael (2019) Game als wissenschaftliche Disziplin. (opens in a new window) In: (Hochschulinterne) 1. Trigger-Konferenz "40 Jahre Alien Franchise", SRH Hochschule, 18. September 2019, Heidelberg, Germany.
2016
- Hebel, Michael (2016) Forschungsprojekt COTES - Competence Oriented Transparent Evaluation System : Untersuchung ausgehend vom Ideal einer selbsterklärenden und eine inhärente Handlungsoption bergende Benotung. (opens in a new window) In: Vortragsreihe an der SRH Heidelberg "Geschichten fürs Gelingen", 26. November 2016, Heidelberg, Germany.
- Hebel, Michael (2016) Versuch eines besseren Benotungsverfahrens in der Designlehre. (opens in a new window) In: EduLab Konferenz zur Designlehre "Debatte, Praxis und Innovation", 18. Oktober 2016, Berlin (HTW), Germany.
Book Section
2024
- Hebel, Michael and Kusterer, Daniel and Pätzmann, Jens U.
(2024)
Die 12 archetypischen Storytelling-Formate. (opens in a new window)
In:
Archetypisches Storytelling in Videospielen / Hebel, M.; Kusterer, D.; Pätzmann, J. U. (Hrsg.).
Wiesbaden: Springer Gabler, pp. 13-51.
(essentials).
ISBN 9783658451721
view fulltext - Hebel, Michael and Kusterer, Daniel and Pätzmann, Jens U.
(2024)
Die Videospiel-Analyse. (opens in a new window)
In:
Archetypisches Storytelling in Videospielen / Hebel, M.; Kusterer, D.; Pätzmann, J. U. (Hrsg.).
Wiesbaden: Springer Gabler, pp. 9-12.
(essentials).
ISBN 97836584517213
view fulltext - Hebel, Michael and Kusterer, Daniel and Pätzmann, Jens U.
(2024)
Einleitung – Videospiele als Erzählmedium. (opens in a new window)
In:
Archetypisches Storytelling in Videospielen / Hebel, M.; Kusterer, D.; Pätzmann, J. U. (Hrsg.).
Wiesbaden: Springer Gabler, pp. 1-2.
(essentials).
ISBN 9783658451721
view fulltext - Hebel, Michael and Kusterer, Daniel and Pätzmann, Jens U.
(2024)
Storytelling und Archetypen. (opens in a new window)
In:
Archetypisches Storytelling in Videospielen / Hebel, M.; Kusterer, D.; Pätzmann, J. U. (Hrsg.).
Wiesbaden: Springer Gabler, pp. 3-7.
(essentials).
ISBN 9783658451721
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2020
- Hebel, Michael and Kühn, Guido (2020) Von der Designdidaktik zur Gamedidaktik : Warum wir die Gamedidaktik als Fachdidaktik für das Studienfeld Game-Design benötigen und wie diese ausgestaltet sein könnte. (opens in a new window) In: Designwissenschaft trifft Bildungswissenschaft / Park, June (Hrsg.). München: kopaed. (Design & Bildung : Schriftenreihe zur Designpädagogik; 3). ISBN 9783968480138
2019
- Hebel, Michael and Kühn, Guido and de Andrade, Sebastian (2019) Who Said Open World? 49 Auswirkungen von Game-Taxonomien auf die SpielerInnen-Erwartungen am Fallbeispiel Dark Souls. (opens in a new window) In: Prepare to die : Interdisziplinäre Perspektiven auf Demon’s Souls, Dark Souls und Bloodborne / Inderst, Rudolf T. u.a. (Hrsg.). Glückstadt: Verlag Werner Hülsbusch, pp. 49-70. (Game Studies). ISBN 9783864881565
2018
- Kühn, Guido and Hebel, Michael and Hahn, Christoph (2018) COTES - Competence Oriented Transparent Evaluation System. (opens in a new window) In: Designlernen : Diskurs, Praxis und Innovation in der Designlehre / Bauer, Birgit S. u.a. (Hrsg.). München: kopaed, pp. 99-110. ISBN 9783867364126
- Kühn, Guido and Hebel, Michael and Hahn, Christoph (2018) Designlehre : Von der Entwurfsbenotung hin zur Prozessbewertung. (opens in a new window) In: Bildungsperspektive Design / Park, June H. (Hrsg.). München: kopaed, pp. 48-59. (Design & Bildung : Schriftenreihe zur Designpädagogik; 2). ISBN 9783867364881
2007
- Hebel, Michael and Becker, Florian and Müller, Jens and Maxzin, Jörg (2007) Nobody and the Prisoner of Boring Village. (opens in a new window) In: Informieren mit Computeranimation, Zusammenfassung der Beiträge zum Usability Day V am 11. Mai 2007 / Kempter, Guido (Hrsg.). Dornbirn: Pabst Science Publ., pp. 153-157. ISBN 9783899673807
Thesis
2008
- Hebel, Michael (2008) Development and Evaluation of Concept-Art-Post-Effect-Filters in Realtime Environments. (opens in a new window) Master thesis, Hochschule Augsburg.
2007
- Hebel, Michael (2007) Nobody and the prisoner of Boring Village: Erstellung eines echtzeitbasierten 3D-Adventure-Games auf Basis der Unreal Torunament 2004 (Unreal Script). (opens in a new window) Diploma thesis, Hochschule Augsburg.
Conference presentations, keynotes and other
2023
- Hebel, Michael (2023) Game - das wichtigste Medium unseres Jahrhunderts? (opens in a new window) In: Mittwochsseminar der Hochschule Ravensburg-Weingarten (RWU), 22. März 2023, Ravensburg-Weingarten Germany (hybrid) (Unpublished)